klik klak kluk

klik jangan tak klik

Followers

Wednesday, April 7, 2010

peringatan kepada wanita

kebanyakan orang suka bila ada orang lain tangkap gambar dia. sebab tu banyak yang tak kisah bila peminat fotografi terutama sekali dalam bidang seni foto jalanan atau street phtography tangkap gambar diorang. asalkan gambar tu tak disalahgunakan, semua orang suka bila gambar diorang dirakamkan dengan baik.

bagi kaum hawa, beberapa perkara perlu diambil berat. salah satu daripadanya ialah berkaitan pakaian yang dipakai bila gambar diorang dirakamkan. bukan pasal pakaian tu cantik atau tak. tapi cuba perhatikan dan kenal pasti sama ada pakaian yang akan korang pakai masa gambar korang dirakamkan tu akan mengaibkan korang atau tak. mengaibkan? mungkin terlalu kasar perkataan ni. mmm....

aku tak tau nak terangkan dari segi sains. tak tau la sama ada hipotesis aku ni betul ke tak. setahu aku, baju hitam atau gelap dengan kain yang licin cenderung untuk kelihatan telus pandang, bagi bahasa skema or transparent untuk senang faham, bila kita tangkap gambar guna flash. lebih-lebih lagi kalau si empunya badan berkulit cerah atau berbaju dalam bewarna cerah. kalo berkulit gelap macam bekas pemain kelab chelsea, makelele, mungkin masalah ni tak timbul sebab takkan nampak apa-apa pun. huhu.

jadi seeloknya pakai baju lain kat belah dalam tu. singlet ke, pagoda ke or lebih baik pakai baju dengan fabrik jenis lain. ni antara beberapa contoh telus pandang akibat cahaya flash (sebahagiannya sebab cahaya matahari). bagi yang tak faham apa yang aku tengah bincangkan ni mesti faham bila tengok gambar-gambar ni. jangan enjoy~


nicole kidman


rani mukherjee. cahaya flash kuat.


bila cahaya flash diffused, takde la transparent. so dia bukan pakai baju jarang. maybe sebab jenis fabric kot.


ni pun sama. bila kat tempat redup elok je.


bila bawah cahaya matahari terik, aku pulak kena 'tutupkan'. lol~


yang ni kes lain. si arun nayar ni kena bagi kaunseling sikit kat isteri dia. dah tau kain sari tu nipis, jangan la tak pakai apa-apa. kan dah ada ramai yang seronok~


lagi.


ni pun sebab cahaya flash kuat


lagi.


ketawa la kau. photographer tu pun duk ketawa je snap ko ni hah. huhu~


ingat tak kes maria farida ni dulu? aku rasa dia bukannya pakai baju jarang. tapi maybe disebabkan effect yang sama bila dipancari cahaya flash yang kuat.


so korang rasa betul ke hipotesis aku? betul ke cuma baju gelap? macam mana pulak kalau guna baju warna oren or merah? akan ade effect yang sama ke? entah la. yang penting, jangan pakai nipis-nipis. pastu pakai tudung tu labuh-labuh sikit. selamat~ =)

8 comments:

s amin said...

aku bace post ko ni punye la kuat aku gelak..wakakka..pasni aku takleh aa dtg red karpet pakai baju hitam dgn string spender haha

Bobby said...

unbelievable you used your own friends punya gambar. unbelievable.

manueng said...

boleh je...pastu pakai la kain pelikat...huhu

manueng said...

bobby: aku dah delete...mmg silap aku...biara aku apologize sendiri ngan dia pasni.

Anonymous said...

nasib baik dah buang.. kalau tak lama dah berkilo2 aku komen.. apapun mintak maaf dari hujung rambut sampai hujung..

belajar dr kesilapan lain kali mintak izin kalau iye pun nak buat kajian or whatever! ok

chows

ikhlas, kawan baik Bobby!

manueng said...

terima kasih=)

Afiqah / Cha'a said...

good advise, abg faiz. ^^

aritu ziha (ur sis) dtg blik bwk ur cam
n gune to take her pictures..
tq ye.. sowi r gne x btaw huu~

manueng said...

owh...xpe...xrosak pun...huhu

Anda juga mungkin berminat untuk membaca entry ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...