klik klak kluk

klik jangan tak klik

Followers

Friday, October 22, 2010

hipokrit, ikhlas, baik hati

Salam. Lama tak menulis. Tanpa perlu berdolak-dalik, aku mengaku aku malas. Huahuahua. Tapi aku tak rasa ada effect pun kan. Bukannya ada orang yang tertunggu-tunggu aku update blog ni pun. Huhu~

Baiklah. Berkenaan tajuk kali entri kali ni, sebenarnya dah lama jugak la aku terfikir nak bincangkan isu ni. Asalnya aku nak letak tajuk "Perkataan 'hipokrit' disalahguna" tapi aku tukar la tajuk ni. Gunakan 3 terms je. Simple. Ala-ala 'Eat, Pray, Love'. <-- tetiba je~ =p


Print screen status FB kawan aku.
"Fitrahnya bila baik di dalam, automatik baik di luar" - Muhammad Ashraf

Pada pemerhatian dan pendapat aku, perkataan 'hipokrit' selalu disalahgunakan sekarang ni. Selalunya, 'hipokrit' digunakan untuk defend diri sendiri. Contohnya, golongan artis perempuan selalu guna perkataan ni bila watawan duk tanya pasal tutup aurat atau pemakaian tudung (ramai yang menganggap asal pakai tudung tu dah tertutup la auratnya).

Wartawan: Tipah, dalam drama terbaru Tipah, Tipah memegang watak sebagai sorang ustazah yang lengkap menutup aurat. Jadi adakah Tipah akan tukar imej pakai tudung lepas ni?

Tipah: Bukan tak mahu ikut perintah Allah. Tapi untuk diri saya, tidak dalam masa terdekat. Belum sampai seru lagi. Saya tak mahu pakai tudung semata-mata kerana sudah melakonkan watak ustazah dalam drama ni. Saya tak mahu jadi HIPOKRIT. Nanti la. Mungkin lepas saya dah berkahwin, saya akan kurangkan aktiviti seni saya dan tumpukan kepada keluarga. Doakan la agar saya dapat suami yang BERIMAN supaya boleh membimbing saya. Amin~


Sebagai bekas student UIA, aku teringat masa baru masuk UIA dulu, aku ada berjumpa dengan kawan-kawan dari universiti lain. Ini perbulan kitorang.

Mamat: Faiz, betul ke kat UIA wajib pakai tudung?

Aku: Haah.

Mamat: Ala, tak guna pun buat peraturan tu. Pakai tudung dalam kampus je buat apa? Keluar kampus free hair jugak. Lebih baik tak payah. Hipokrit je.


Pada pendapat aku, aku tetap sokong usaha UIA menetapkan peraturan untuk mewajibkan penjagaan aurat. Dari satu segi, ni boleh dianggap sebagai latihan. Walaupun memang betul si polan tak pakai tudung, tapi bila dah lama belajar kat UIA, dah lama 'dikerah' untuk pakai tudung, lama-kelamaan tudung akan jd sebati dengan hidup dia. Aku dah jumpa beberapa orang student UIA yang asalnya free hair tapi sebab dah biasa pakai tudung dalam UIA, bila keluar kampus pun dia tetap bertudung. Maybe Allah beri dia hidayah dan letakkan perasaan malu. Dan board of directors UIA pun mesti la tak nak tanggung dosa kan. So diorang buat peraturan gitu dan penguatkuasaan pun dilakukan (dengan adanya pakcik & makcik guard yang sedia menyaman), at least ada usaha untuk pastikan agar student tutup aurat.

Sama jugak dalam kes solat. Kite disuruh 'kerah' anak supaya solat. Mula-mula mungkin dia solat sebab takut mak ayah dia marah kalau tak solat tapi lama-kelamaan dia akan rase resah kalau tak solat. Salah satu contoh untuk kes ni ialah aku sendiri. Sebelum aku masuk sekolah asrama masa form1, aku memang liat solat fardhu. Sehari dua waktu je aku solat. Subuh (sebab bangun pagi nak pergi sekolah) dan Maghrib (sebab lepas tu ayah aku akan ajar mengaji). Tapi bila dah masuk sekolah asrama, memang full set la jadinya. Terima kasih kepada abang-abnag naqib kerana membimbing diriku ini. Sekarang ni aku tetap akan solat. Kalau pun tak solat awal waktu dan tak solat berjemaah apatah lagi solat kat masjid, tapi tetap nak kena solat jugak;)

Sebab tu la aku rasa hipokrit tak menjadi persoalan. Dua perkara ni (tutup aurat dan solat) sebagai contoh, memang perkara wajib yang perlu dibuat. Tak kira la ikhlas ke tak, tetap kena buat. Apa kata kita anggap perkara ni sebagai bernafas. Kita mesti bernafas untuk hidup. Kalau pun sekeliling kita berbau busuk, kita tetap akan bernafas sebab kalau tak bernafas kita akan mati. Macam tu la dengan solat dan aurat (sekadar beberapa contoh). Hati rasa berat pun tetap kena buat. Bayangkan kalau Allah tetapkan solat dan tutup aurat sebijik macam bernafas. Kalau tak buat kita akan mati kelemasan (macam orang tak dapat oksigen). Sah-sah semua orang akan buat. Tapi perlukah Allah buat macam tu? Huhu~

Sebab tu aku rasa 'hipokrit' tak patut dijadikan hujah. Sama dengan 'baik hati' dan 'ikhlas'. Dua benda ni sememangnya hanya Allah yang tahu. Tapi tak elok la kita gunakan dua benda ni untuk defend diri kita bila buat benda yang tak betul. Contohnya,

"Walaupun aku ni tak solat, minum arak, kaki zina, kaki judi etc., tapi tak bermakna aku jahat. Allah lebih tau hati aku ni macam mana."

Masalahnya, orang bukan persoalkan hati ko tu. Orang duk persoalkan benda yang ko buat. Kalau dah benda tu sah-sah salah, tetap salah. Tak kira la kalau hati ko baik mulia pun.

" 'baik hati' dan 'ikhlas'...dua benda yang senang dihujah...benda yang Allah je tahu...so senang la orang nak pakai " - Syed 'Umar

"Don't judge a book by its cover." Yup. Betul. Tapi ada jugak kata-kata ni, "Luaran yang baik terserlah dari dalaman yang baik."  <-- lebih kurang la~


Dalam cerita Batman Begin pun ada satu part tu Katie Holme cakap kat Christian Bale (Bruce Wayne), "It's not what inside (dalam hati la kot), it's what you do." Lebih kurang itu la. Aku pun tak ingat sangat =p

No comments:

Anda juga mungkin berminat untuk membaca entry ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...