klik klak kluk

klik jangan tak klik

Followers

Wednesday, March 30, 2011

Teringat zaman sekolah: Tragedi pau sambal


Salam. Semalam masa aku blogwalking, aku ade singgah kat blog nadiemsharmz. Dia duk cerita pasal macam-macam dugaan yang dia alami dalam hari tu. Salah satu daripadanya, dia terjumpa lalat dalam nasi bungkus dia. So aku pun tergerak hati la nak share cerita yang lebih kurang sama. Tapi aku tak sure sama ada aku pernah cerita ke tak pasal ni dalam blog ni. Aaaaah. Cerita je la~

Aku ni memang suka makan pau sambal. Tau tak apa tu pau sambal? Ada yang panggil kuih tu 'burger Malaysia'. Still tak tau jugak? Ni hah gambar dia...


(photo by vkeong.com)


Sekarang korang dah tau apa tu pau sambal. So aku nak sambung cerita. Masa aku sekolah dulu, kantin sekolah aku tu ada jual kuih ni. Kuih ni mmg laku gila la. Biasanya time rehat tu jugak habis semua. So kalau lambat, terpaksa la beli kuih-kuih lain yang masih ada.

Masa aku form 5, sistem jadual waktu sekolah aku dibahagikan kepada dua. Form yang tak exam (form 1, form 2 ngan form 4) akan rehat dulu, then baru la form 3 ngan form 5 rehat. Aku pun tak tau la kenapa dia buat macam ni. Masalahnya, bila buat sistem hampeh ni, budak form 3 ngan form 5 akan makan saki baki aje la. Mane kuih yang tinggal tu je la yang kitorang dapat beli. So, bila macam tu kisahnye, tiap-tiap kali rehat, aku akan kecewa sebab tak dapat beli kuih pau sambal ni sebab sama ada dah habis, atau ade sikit lalu dibeli oleh orang lain yang lebih cergas dan tangkas. 

Pernah satu masa, time budak berebut nak beli kuih, aku menyelit ke kaunter kuih tu, lalu ternampak tinggal 3 biji je lagi pau sambal. Dengan kekejian yang bermaharajalela, aku pegang terus kuih tu dengan tangan aku. "Hah, amek kau. Sape nak makan bekas tangan aku ni? Muahahaha." Maka hari tu dapat la aku memuaskan nafsu makan. Hohoho~ =p Tapi tu kisah lain. Tu cuma nak cerita kat korang betapa sedapnya kuih pau sambal kat kantin tu. 

Ok. Sekarang kita ke kisah utama. Ada satu masa tu, aku ngan kawan-kawan aku murah rezeki dapat beli pau sambal tu. 3 seringgit. Dah beli, lalu di bawa ke dewan makan. Lepas bantai makanan kat dewan makan yang korang sendiri pun tau la kan standard makanan dewan makan macam mana, kitorang pun makan la kuih pau sambal tu. Bak kata orang putih, "save the last for the best."

Tapi takde la the best sangat yang last tu. Sebab apa? Ni aku nak cerita. Waktu tu masing-masing dah tinggal sebiji je lagi pau sambal tu. Aku lagi la. Bukan setakat tinggal sebiji, tinggal sesuap je lagi nak habis semua. Boleh pulak sorang kawan aku ni tergerak hati nak bukak pau sambal terakhir dia tu, dan tengok inti pau tu, sambal nye la. Duk perhati, perhati, dia perasan satu objek pelik. Pastu dia kuis guna jari untuk keluarkan objek tu. Maka jatuh la objek tu atas pinggan dia. Semua tergamam. Sebab objek yang dia jumpa tu tak lain dan tak bukan, CICAK kecik. Nampak macam ikan bilis je. Hadui~


(photo by varms)

Aku yang tengah nak telan suapan terakhir tu, punya la berhempas pulas nak telan. Sebab tekak kembang tetiba. Yang best nye, cicak yang kitorang jumpa tu cuma separuh yang atas je. Maknanya, dari kepala hingga ke perut. Lagi separuh bdan cicak tu  tak tau la dah masuk perut siapa. Damn~ T_T

Mula-mula masing dah plan nak diam-diam je. Taknak kecoh-kecoh. Tapi dah namanya manusia, tersebar jugak akhirnya. Cepat pulak tu. Tak payah tunggu sehari dua. Lepas tu jugak cerita tu tersebar. Aku ingat lagi ada sorang member perempuan aku siap termuntah bila dengar cerita tu. Sebab dia pun makan kuih tu. Haha.

Sejak hari tu, kuih tu selalu tak habis walaupun lepas kitorang balik dari prep malam. Mesti makcik kantin tu tertanya-tanya sebab apa la agaknya 'hot item' dia tu tetiba tak dapat sambutan. Kalau ada budak sekolah aku jadi Cicakman lepas ni, aku tau la ke mana pergi lagi separuh badan cicak tu. Huhu~ =p


p/s: aku still suka makan pau sambal ;)


34 comments:

nun said...

eeeuwww gelinya saya baca entry ni..saya pun suka pau sambal ni..sedappp..tapi selalu makan yg mak buat dan confirm tak ada cicak hahahah..

Dda Ly said...

OMGGG!! kalau akak, dah phobia tak makan dah kuih tuu..huhuhu

Kechik Itu Comel said...

cicak..?adui..
gelinya..klu termakan..
sure selara makan terbantut seminggu ni..huhuhu

Anonymous said...

hahahahaha =D

euwwww!!!!

moral of d story: lenkali mkn pau msia mkn je dgn bsemangat, tayah nk gigih pi bukak kaji sambal dia =D

cicak tu da masak da, ok la tu hihi

Zehan Ilyana said...

OMG! adesss...
ni yg buat tak nak beli makanan ni...huhu

mia sarah hemiza said...

hahha.. kompem separuh lg kt ko.. hahha... giler geli kantin ko ni! :P

Mun said...

erkk..nape tnjuk pau sambal tu.. huhu.. (ptg ni nak cari pau sambal gak!) hahaha

F. said...

OMG OMG.. dont tell me ni kisah di SM Sains Miri. HAHAHA.. Lagi satu dulu masa form 5, ada terdengar cerita budak non muslim beli bab* dalam tin, and makan pakai pinggan asrama. Betol ke? :P hehe.. tersebar doh cerita tu LOL. Tapi tak pasti sahih ke tak :D

manueng said...

winnie: tu la...kite mkn je mane2 pun...yg mak masak ke, yg kat kedai ke kan...tp jd berhati2 sket la kalo pekena yg kedai nye...hehe;)

manueng said...

kak dda ly:

aish...xleh kak...kecintaan sy terhadap pau sambal sgt tinggi...hehe...so tetap beselera ngan pau sambal...xde phobia nye...hehe;)

manueng said...

nour akmal:

tu la pasal...bberapa ari pastu nak makan kat kantin n dewan makan pun jd cam takut2...mula la nak check serba serbi b4 suap ke mulut...huhu

manueng said...

cantekk:

haha...cicak dah masak kire ok la eh? kang kalo x masak sakit prut plak kan...huhu=p

manueng said...

teenager housemaid:

bagus...nampaknye entri ni dah bantu anda jimat duit...hehe=p

manueng said...

mek:

cet...kat aku plak...kalo betul kat aku mebi aku dah bleh putuskan ekor sesuka ati...tp aku xde ekor pun...so bkn la tu...huhu

satu tu je kantin...so layankan aje la...huhu~ T_T

manueng said...

cik moon:

kena tunjuk sbb takut ade pembaca yg tak tau ape tu pau sambal...

xpe...beli je kuih...tp check dulu la before makan...hehe;)

manueng said...

nono:

yup...kat sainsri la tu...hoho

yang kes beli pork tu time kite form 4...sampai ke kolej eh cite tu? mmg legend la...haha=p

awa said...

faizzzzzzz!! ahahahahah..cite ni mmg epic giler dowhh! aku tertanya2 sape kah member ko yg muntah tu?
siol nye kuih doraemon perisa cicak! ahh..aku trauma smpai skrg kot..klu org offer pon aku xckp da kenyang je..ahahahha

manueng said...

awa:

peh...cane ko bleh singgah blog aku plak ni? huhu...

bbdk ni kate liu wan ping tmuntah bila tau pasal ni...haha

ko trauma eh? so pasni kalo nak offer makanan secara tak ikhlas, bleh la offer ko kuih ni...muahahaha~ =p

Unknown said...

biasanya peniaga mcm tu la kurang prihatin bab kebersihan....mcm mana pun msk di rumah juga terbaik. Kita akan puas ati dan terjamin kebersihan.

cik ude hamid said...

hahhahaha...compom saiful apex yg makan sebab diala cicak man tue.kihkihkih.

Rafidah said...

yuck yuck yuck.. hahaha.. yg dapat makan bahagian badan lagi sedap kot sebab ada isi perot skali. eiii yuck.. HAHA..:P

manueng said...

kak nieza:

tu la...pd diorg, janji duit masuk...tp bukan la semua peniaga macam tu...tp mmg byk la yg gitu... mmm...

manueng said...

ilham:

tp dia bukan ex student skolah kitorg...maybe dia ade melawat skolah kitorg kot time tu...huhu

manueng said...

kak fidah:

bukan stakat sedap...tinggi khasiatnye tu...dpt protein lebih sket bbanding org lain...haha=p

radzdynna said...

kesian makcik tuh... padahal dier bkn sengaja nk masak sambal cicak...hehe

manueng said...

radzdynna:

haha...xpe...lambat-laun org lupakan kisah tu...maka pendapatan dia kembali meningkat...huhu

Liza @ Adzriel AB said...

yarghhhh... sedap ekkk?

manueng said...

kak liza:

sedap....tp xtau la kena yg cicak tu ke tak...haha=p

SYUHADA said...

HAHA lawak ah. tergelak syud bace :")

radzdynna said...

hehe...so skang agk2 org da lupe ke?

manueng said...

syud:

mmg la...cuba time tu syud pun duk mkn kuih tu...mesti x gelak nye...haha=p

manueng said...

radzdynna: org dah lupe dah... bdk form 1 time tu pun dah kat universiti dah skang...xde generasi yg tau pasal tu dah kat skolah tu... ntah2 tender kantin tu pun dah tukar agaknye skang ni...hehe

hanisa sabrina said...

ehh , panggil pau sambal ehh.

hanisa panggila burger malaysia !HAHAHA

manueng said...

hanisa:

same la...family kitorg pun panggil kuih ni burger malaysia...time kat skolah dulu (masa kes ni terjadi), org panggil kuih ni 'kuih doraemon'...entah cane la dpt nama tu...rupe x mcm dorayaki pun...huhu

Anda juga mungkin berminat untuk membaca entry ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...